Ovis játékok


Gyermekeink mikor kirepülnek a családi fészekből és óvodába kerülnek, idejük nagy részét ott töltik. Óriási fejlődésen mennek keresztül, és egyáltalán nem mindegy, hogy ezt milyen környezetben történik. Egyre tudatosabban választanak intézményt a szülők, hogy a gyermeküket jó helyen hagyhassák. Nagyon fontos (talán a legfontosabb) a gyermeket közvetlen körülvevő felnőttek személye. Milyen mértékben rendelkeznek azokkal a pedagógus attitűddel, ami jó hatással van a gyermek személyiségének fejlődésére. A személyi feltételeken túl nem elhanyagolandóak a tárgyi feltételek.

Ha otthon megkérdezzük a gyermekünket: "Mi történt az óvodában, mit csináltál?" általában azt a választ kapjuk: "Semmi... játszottunk." És ez jól is van így, hisz a gyermek elsődleges tevékenysége ebben az életkorban a JÁTÉK! Az óvodák a helyi nevelési programjuknak megfelelően valósítják meg a gyermekek fejlesztését, és ez legyen szó bármelyik programról, ha az óvónő így meg tudja valósítani a fejlesztést, hogy a gyermek ilyen élménnyel megy haza, az azt hiszen nagyszerű. Fontosnak tartom, hogy a gyerekek az óvodában ne csak a szervezett tevékenység folyamán, hanem a spontán játék helyzetekben is folyamatosan fejlődjenek a fejlettségi szintjüknek megfelelően. Ezt úgy tudjuk elérni, ha a gyerekeket olyan játékok veszik körül, amit ha oda megy a polchoz és levesz egy játékot, majd leül játszani, akár egyedül, akár a barátjával/barátnőjével már fejlődik indirekt módon. Fontos az is, hogy több fejlettségi szintnek megfelelő játék legyen a polcokon, legyen lehetősége kihívás elé állítani magát. Azt is számba kell venni, hogy minél több olyan játék legyen ami a részképesség területeket lefedi.

Képességterületek és hozzá játékok avagy, ovis játékok nem csak óvodába.

1. Motoros képességek: koordinációs képességek, kondicionáló képességek a nagymozgás területén. Ezeket a képességeket leginkább az udvaron, vagy a tornaszobában tudjuk fejleszteni a nagymozgásos játékokkal, egyensúlyozókkal, Ayres eszközökkel. Játékok ITT 

Koordinációs képesség a finommotorika területén: Szem-kéz-láb koordináció: Bármelyik horgászos játék (található mágneses asztali játék, de nagy földön játszható változata is), csavarozós játék, a Filo fejlesztőcsalád, pötyik különböző méretben, így különböző fejlettségi szintet is megcélzunk. Bővebben a linkre kattintva lehet böngészni.

Tájékozódás a térben és a síkban: Nathan fejlesztőcsaládnak nagyon jó és több fejlettségi szintre épülő játékai vannak, illetve az Akros-tól a Hol vannak az állatok?
Testséma: a nagymozgásos játékok között a pl.a tölcséres forgó, egyensúlyozók, de a mágneses öltöztetők is.

2. Az értelmi képesség területén
Az érzékelés-észlelés területén több hallási, tapintásos játékok is vannak, pl.: a legkisebbeknek a Hape, Brain box termékei a látás érzékelést, The Deglingos, a Goki érzékelő korongjai a tapintást, a Nathan igazi élethű CD-i a hallás érzékelést, Sentosphere illat lottója a szaglás érzékelést fejleszti, a Rajzolj a hátamra nevű játék pedig a taktilis észlelést fejleszti.
Emlékezet fejlesztésére is egyre változatosabb játékok vannak, melyek összekapcsolódnak a figyelemmel. kifejezetten memória játékok például a Miniland Párosító játéka, a Halacskás memória játék, Egy kis memória a legkisebbeknek vagy a Pengoloo. De a Dobble, a Memoriadó, a Kajacsata, a Zingo, a Chapomagic kifejezetten érdekes felnőtt társág számára is játszható játék.

A gondolkodási képességek és számolási képességekre rengeteg játékot tudunk ajánlani . Ezek közöl a játékok közül is nagyon sok jó ovis játék lehet, amit a gyerekek spontán játékába becsempészhetünk.

3. Érzelmi élet, szocializációs képességek
Az érzelmi élet fejlesztése különösen aktuális véleményem szerint a szocializációs képességekkel együtt. Egyre növekvő tendencia, hogy ez a két képességterület lemaradásai indokolja a óvodában maradást. Nagyon fontos ezeknek a képességeknek a fejlesztése is, nem csak a mozgás és az értelmi képesség, hiszen elengedhetetlenül fontos az iskola érettséghez. Mind a mellett, hogy ezeknél a gyerekeknél fokozott figyelmet szentelünk a mindennapi problémák, konfliktus helyzetek megbeszélésére, a mellett ezekkel az ovis játékokkal lehet dolgozni rajta.



4. Anyanyelvi képességek
Rengeteg anyanyelvi képességre ható játék van és a legtöbb esetben fedésben is vannak más képességek fejlődésével is. Három éves kortól egészen az iskolás kort érintőleg a mondat értést és a szöveg értést is.

Akár otthonra, akár ovis játékot keresünk vegyük figyelembe a gyermekek életkorát, érdeklődését és fejlettségi szintjét. Minden esetben legyen sikerélménye a játékban, hogy ne vegye kedvét és minél nagyobb kedvvel játszva és fejlődjön a játék által.

Lipócziné Bíró Ágnes
fejlesztő pedagógus
www.jatekfarm.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése